The Mushroom Farm 27 Oktober - 1 November

2016-03-28 | 21:57:00 | Östafrika

Klockan 7 på morgonen klev jag och Bérénice upp för att äta frukost och ta reda på hur vi skulle ta oss till The Mushroom Farm. Först tog vi en taxi från Joy's place till stationen för alla minibussar. Vi tog den fullaste vi kunde hitta och inte så långt därefter började vi faktiskt rulla mot Chitimba. För att bli stoppade. Och stoppade. Och stoppade. Poliserna stoppade oss hela resan. Kom fram till Chitimba vid lunch i alla fall och satte oss för att äta. En enorm portion med  nsima och bönor (nsima eller också ugali är som en deg gjord på majs). När vi sitter och äter så träffar vi Shane som också skulle till The Mushroom Farm så vi gjorde sällskap! Vi liftade och efter lite tjafs om priset (såklart) så åkte vi. Det var en slingrig, smal & brant väg upp för berget i minst en halvtimme på ett flak. Satt på kanten och höll i hårt. Hade dessutom ingenstans att göra av benen. Vi kom upp i alla fall och jag flyttade in i dormen. Blev uppgraderad från en dorm med fem bäddar till en med tre också, var rätt skönt! Slutade med att jag sov fem nätter här uppe i bergen. Jag låg i hängmattan och tittade ut över bergen o sjön, spelade spel med vänner, läste böcker, åt supergod mat, vandrade upp för ett berg, gick till ett vattenfall och tittade samt besökte den lilla staden Livingstonia. Kanske räknas mer som en by förresten.

The Mushroom Farm drivs av ett syskonpar från Amerika! Det är en eco-lodge som odlar all mat själv. De till och med rostar kaffet själva. Det är bara vegetarisk mat som serveras, med färskplockad sallad från trädgården. Vem tackar nej till en nyplockad aubergine liksom... Jaja jag var i himlen. Hade inte planerat att stanna där så länge men kunde inte förmå mig att åka därifrån. Var dessutom fortfarande trött i kroppen efter allt resande och alla intryck så det var skönt med lite avkoppling. Det var väl egentligen suget efter sjön som gjorde att jag tillslut åkte därifrån...

Här uppe bland bergen träffade jag så mycket härligt folk från så många delar av världen. Jag åkte ju dit med Bérénice från Schweiz. Återförenades med Brian från USA som jag träffade i Lilongwe. Från ingenstans dyker Jennie från Nya Zeeland upp tillsammans med sin kusin Matthew från England, umgicks med dom en kväll i Dar Es Salaam. Jag träffade Shane från Australien som bara är helt underbar, snacka om feel good. Han hade dessutom träffat Brian tidigare under sin resa genom Afrika. Jag träffade Elisa från Italien som jag spenderade flera veckor med efter det. Jag umgicks med Egon, också från Schweiz. Jag träffade Suzanne från Holland och hennes dotter som i sin tur reste med sin lilla bebis. Hon hade cancer och ja, inga mediciner hjälper så hon är ute på sin livs resa i Afrika och längs vägen så möter hennes familj upp henne en och en. Så fantastiskt och så hjärtskärande. Det gjorde så ont att se dom sitta där tillsammans för att veta att det faktiskt inte kommer vara så så länge till. Träffade en mamma, en dotter med brutet ben och hennes kille från Österrike (bodde nära Mayrhofen, säger ju att världen är liten) som var ute på sin resa. Så häftiga människor som alla reste på sina egna villkor. Elisa har jobbat i Afrika (och många delar av världen) i många år, Brian har rest snart hela Afrika på sin motorcykel, Shane har rest runt med public transport men vet att han har köpt en bil på plats för att fortsätta sin resa nu. Blev så inspirerad. Och alla dom här människorna samlades alltså på en av de mest vackra och avkopplande platserna jag har varit på. Säger bara wow!!