Zanzibar 4 - 11 Oktober

2016-01-02 | 00:02:50 | Östafrika
Från safari i norra Tanzania till... Zanzibar! Hade redan köpt en flygbiljett från Kilimanjaro Airport till Dar Es Salaam när jag var i Sverige så jag hoppade bara ut från flygplatsen och köpte en ny flygbiljett för att åka vidare till Zanzibar senare samma dag. Det var egentligen inte med i planerna men det kändes bara rätt. Glad att jag inte missade det...  Fick vänta ganska länge på flygplatsen men det gjorde inget. Satt i mitt lyckorus, har låtar som jag lyssnade på då som jag kan lyssna på nu som bara ger mig rysningar i hela kroppen för att jag får så himla bra känslor i kroppen av minnena. Jag satt där helt upprymd och toklog i flera timmar och bara var så glad för allt. För livet hemma. För att det var nu mitt äventyr på egen hand skulle börja. Helt jävla magiskt var det i alla fall. Är nog ett av de tre lyckligaste ögonblicken i mitt liv. När man känner ren lycka för livet liksom.

Tog lite mer än 20 minuter från att vi lyfte tills att vi landade på Zanzibar. Då var klockan runt 9 och jag var helt slut. Tog en taxi till Zenji Hotell som jag bara hört massa bra om (och det levde upp till alla förväntningr, ja). Fick ett rum där om än långt över min budget (35 dollar). Fick dock mitt eget rum och såhär i efterhand uppskattade jag det så himla mycket att det var värt att betala lite extra... Skulle äta min första middag ensam sedan jag lämnat Sverige en och en halv vecka tidigare och det slutade med att jag satt o åt med två tyska killar som precis bestigit Kilimanjaro! Så härligt vilka möjligheter det öppnar upp för att faktiskt vara ensam, aldrig att jag hade flyttat över och suttit mig med dom om jag hade haft sällskap. Morgonen efter åkte jag till Matemwe som ligger på nordöstra sidan av Zanzibar.

I Matemwe hade jag knarrande vit sand framför mina ögon exakt hela tiden.

Bodde i min egen bungalow med eget badrum (!!) Väldigtväldigt över min budget men det var svårt att hitta billiga boenden på Zanzibar. Det handlar fortfarande om några hundra (typ 350kr per natt) men resten av resan sov jag för mellan 30-100kr per natt så i jämförelse var det dyrt. Och extremt lyxigt..

Hade en pool där jag kunde ligga o plugga teorin till dykcertifikatet som jag påbörjade här. Ville avsluta det i Malawi vilket jag gjorde men det kostade mig dessvärre massa extrapengar att göra på det här viset...

På väg ut för att göra mitt allra första dyk. Så satans häftigt!!

Läste massor, lyssnade på podcasts o gick strandpromenader. Var nästan helt ensam
på hela hotellet, 0-3 andra gäster under min vistelse på 4 nätter!

På mornarna frågade kocken vad jag vill ha för fisk till kvällen så
han kunde springa och köpa det när fiskebåtarna kom in sen.

Tråkiga med stranden var att det var noll turister. Blev även väldigt uppmärksammad när jag gick ensam på stranden, var en gång en pojke på typ 10 bast som vägrade sluta följa efter mig vilket blev väldigt obehagligt..

Fina bäddningar på sängen. Det var ett projekt i Sydafrika som nyligen hade startat upp verksamheten igen efter att det stängts ner (Baharini Villas hette stället där jag bodde) och dom anställde nu bara lokalbor och lärde upp dom så att dom sedan ska kunna sköta verksamheten ensamma.

Satt och kollade på soluppgången.

Efter 4 nätter i Matemwe styrde jag kosan mot Stone Town och Zenji Hotel (lyckades pruta lite på priserna). Här skulle jag spendera sista två dagarna innan flyget gick tillbaka till Dar Es Salaam. Från Matemwe till Stone Town tog jag och ett tyskt par som jag lurade med på turen en dala-dala för ca 7 kr per person. Tar ca en timme att åka och en taxi kostar ca 35 dollar (japp jag provade det också, så satans korkad, men man lär sig). Det är dala-dala som gäller i Tanzania om man vill komma undan billigt. Dock försöker dom blåsa en på pengar så försök se vad locals runt omkring betalar....

Jag promenerade runt och pratade med folk. Val var det också, ca 20 dagar efter att jag lämnat landet. Syntes och hördes överallt, även om det gick lugnt till.

Vi stod o diskuterade priser i en evighet. Sedan blev vi kompisar och sen fick jag veta att han lider av diabetes. Tufft när man kryper på knäna ekonomiskt och inte har någon form av trygghet från landet heller.

Lunchade med dessa killar.

Stone Town.

Mango!! Kostar gratis och med någon god spicy krydda på!

Grönsaksmarknad.

Det tyska paret som jag åkte med från Matemwe. Vi träffades lite nu o då, vi åt tillsammans på kvällarna och hängde även med dom under en eftermiddag i Stone Town. Så härliga människor, känns helt sjukt att man kan sakna någon man knappt har umgåtts med. Vi gick o kollade på kläder, gick på matmarknad, drack drinkar, fick sällskap av en egyptier som ville bjuda med oss på lyxtur (vi vågade dock inte tacka ja till erbjudandet). Så glad att jag träffade dom, Stone Town hade varit väldigt mycket tråkigare utan dessa två.

Tog sedan tidigt på morgonen en dala-dala till flygplatsen på Zanzibar. Kostade mindre än 2kr, en taxi kostar minst 10 dollar. Blir så väldigt tydligt att det går att resa extremt billigt bara man anstränger sig lite, om man nu har det intresset!