Livingstone > Lusaka > Lilongwe > Mzuzu

2016-01-20 | 20:02:00 | Östafrika

Det var alltså dags att lämna Livingstone för att ta sig till Lusaka och slutligen Lilongwe. På förmiddagen klockan elva skulle bussen mot Lusaka gå. Men så var jag ju faktiskt i Afrika och inte förrän två timmar senare gick bussen och dessutom blev den bra försenad så när klockan var nio på kvällen kom jag fram till Lusaka backpackers. Beställde första målet mat den dagen och fick en gigantisk portion med ris och bönor, tog mig 50 minuter att äta upp... Här fick jag problem. Eller två problem. Hade inte riktigt pengar att betala boendet med då dom inte hade någon växel till mina större sedlar(!), minns inte hur det löste sig men det gjorde det i alla fall. Tror jag lyckades pruta. Och problem nr 2, klockan 3 på natten skulle min väckarklocka ringa och väcka mig då bussen till Malawi gick klockan 4. Tydligen fanns det dock inga uttag i huset där jag skulle sova och både mobilen och min portabla laddare var urladdade... Så till klockan halv tolv satt jag och hade mobilen på laddning så att den skulle kunna väcka mig tre och en halv timme senare. Allt löste sig i alla fall och jag smög upp mitt i natten för att inte väcka alla andra som sov i samma rum.

Bussresan mot Malawi gick bra i alla fall, allt flöt på. Åkte bussfrån Lusaka  till Chipata i Zambia och delade sedan en taxi med några för att ta mig till gränsövergången till Malawi. Malawi har haft gratis visum i 30 dagar förut men medan jag var på resande fot började dom ta betalt, och inte lite betalt heller. 75 USD för 30 dagar, standard brukar vara 50 USD, till Zimbabwe betalade jag 30...  En jättesnäll dam från Malawi som väntade på mig medan det ordnades med mitt visum (alla försökte blåsa mig på pengar och hon skällde ut alla som ens nämnde något om att lura mig, guldvärt) och tog återigen en delad taxi för att ta mig till Mchinji i Malawi. Därifrån gick det minibussar till Lilongwe som är Malawis huvudstad. Tog sedan en taxi för att ta mig från stationen i Lilongwe till Mabuya Camp. Tog väl allt som allt ca 26 timmar att resa från Lusaka till Lilongwe. Fick precis en chock när jag räknade.. 26 timmar?! Inte så konstigt att man var sliten efter att ha tagit sig från A till B... Sov i alla fall två nätter i Lilongwe då jag inte kände mig tillräckligt pigg för att resa vidare direkt dagen efter. Här träffade jag lite folk, bland annat Ado som jag träffade på tåget från Zambia men även Bérénice som jag spenderade ett par veckor med sedan då vi hade rätt liknande planer! Träffade även Jimmy och min heldag i Lilongwe spenderades vandrande med dessa två. Träffade även Hafid som lärde mig spela bao som är ett brädspel med kulor. Dagen efter (på söndagen) skjutsade Hafid mig och Bérénice till bussen som skulle ta oss till Mzuzu! Tror det tog cirka 4 timmar från Lilongwe. Vi kom fram till Joy's place i skymningen. Åt god kvällsmat innan vi fick sova gott och fortsätta vår resa till Chitimba för att därifrån ta oss upp till The Mushroom Farm.

Jimmy & Bérénice på promenad i Lilongwe!
Hafid i Lilongwe
Magiska vägar mellan Lilongwe & Mzuzu. Så vackert!

Utsikten från Joy's place i skymningen i Mzuzu.
Kass bild från en del av dormen på Joy's place. Tio bäddar totalt!