Mumbo Island 14 - 15 November

2016-04-12 | 19:41:00 | Östafrika

För att avsluta min resa till Afrika på allra bästa sätt kände jag att ett besök till Mumbo Island verkligen vore grädden på moset. Sagt och gjort, jag och Elisa bokade ett varsitt tält (mer som ett rum) och en eftermiddag åkte vi ut med en mindre motorbåt för ett dygn på en helt fantastisk ö.

När vi kom fram och hade installerat oss lite så tog vi en liten snorkeltur. Alltså WOW. Så färgglada och magiska fiskar i alla möjliga storlekar. En del var nästan läskigt stora dock. Har varit livrädd för fiskar efter en panikattack under en snorkeltur i Thailand. Kände mig väldigt skyddad i våtdräkt när jag dök men i bara bikini kände jag mig istället rätt utsatt. Ska dock försöka komma över den där känslan totalt, det är mitt mål i alla fall. Fiskar är ju så otroligt vackra.

Efter snorkelturen så hoppade vi och några andra på ön in i en liten båt för att njuta av solnedgången med lite dricka. På kvällen fick vi trerätters och köpte dessutom in ett varsitt glas vin, så lyxigt! Vi bara njöt och diskuterade livet. Vid nio kröp vi ner i våra tält och jag låg och läste lite. Klockan halv fem vaknade jag upp till soluppgången som utspelade sig utanför tältet. När jag gick upp fanns te och lite kakor på balkongen. Vid klockan 7 tog vi en kajak och paddlade runt ön för att komma tillbaka precis lagom till frukosten.

Mumbo Island är nog en av de vackraste platser jag har varit på, vill verkligen tillbaka. Ett magiskt lugn därute, då det varken finns elektricitet eller täckning på telefonen.

På väg ut till Mumbo Island

Mitt tält som jag sov i.

Solen började gå ner

Så vi åkte ut med båten.

Vaknade klockan halv 5 och såg det här när jag öppnade ögonen.

Låg alltså i sängen och tittade på detta.

Kunde inte ligga kvar i sängen utan gick upp för att titta på alla magiska färger. Jag var den enda som var vaken, på en liten ö i Malawisjön. Bara det kändes magiskt.

Hängmattan på min balkong!

Tältet/stugan närmast var den jag bodde i!