Hemresan

2016-04-12 | 20:04:53 | Östafrika

Jag hade två nätter kvar i Cape Maclear efter Mumbo Island så jag flyttade helt enkelt tillbaka in i mitt lilla tält för 30 kr natten. Packade om i ryggan och mycket tankar gick åt till att reflektera allt jag hade varit med om och att jag snart skulle få träffa alla där hemma. Jag köpte några påsar med torkad mango för ett par kronor per påse. Sista dagen bokade jag en motorcykel som skulle ta mig till Monkey Bay tidigt nästa morgon. Klockan sex nästa morgon vaknade jag av en idiot som stod och tutade som en galning inne på gården, självklart min chaufför, en halvtimme tidig.... Tror inte bara det var jag som vaknade av hans tutande haha. Var glad över att han dök upp i alla fall och efter en härlig tur på motorcykeln hann jag med bussen som skulle ta mig från Monkey Bay till Lilongwe! Bussen var verkligen i det risigaste laget, det fanns knappt några säten som satt fast, och ibland fanns det inte ens några säten kvar. Jag hittade ett av kanske tre säten på hela bussen som satt fast. Nästan längst bak i bussen på vänster sida dessutom (säkrast att sitta där när det är vänstertrafik) så jag var lättad! Vid två på eftermiddagen rullade vi in i Lilongwe. Jag bokade en taxi som skulle ta mig till flygplatsen dagen efter och hängde lite i poolen. Här träffade jag även på Roy som jag träffade när jag var i Nkhata Bay! Jag trodde att mitt kort skulle fungera på hotellet i Lilongwe vilket det inte gjorde. Slutade med att jag fick tigga åt mig lite mat och dessutom be taxichauffören stanna på vägen till flygplatsen så att jag skulle kunna ta ut pengar att betala resan med... Hade tur då uttagsautomaten samarbetade och jag fick ut lite pengar i alla fall!

Hemresan kändes så lång och det var den också... När jag var hemma i Västerås igen hade jag rest i 24 timmar. Flög en sväng inom Malawi, till Etiopien, till Italien (där vi blev försenade p.g.a. extra säkerhetsåtgärder, förmodligen på grund av terrorattacken i Paris som skedde några veckor innan bara). Landade slutligen i Stockholm runt 9 på morgonen. Där möttes jag av Love och Malin vilket var helt underbart! Vi åkte hem till mig och kramades i soffan och åt sushi.

Jaha. Det här var min resa det. Så magiskt på så många sätt. Utmanande. Frustrerande. Under dessa två månader skrattade jag som aldrig förr. Reflekterade över livet. Diskuterade livet med andra. 700 mil tog jag mig fram med nästan alla möjliga färdmedel. Det var verkligen häftigt att resa själv, och verkligen umgås med sig själv som en kompis. Jag kände mig extremt sällan ensam faktiskt, även om jag saknade vänner och familj såklart. Jag saknar Afrika varje dag. Saknar alla vänner man träffade längs vägen. Jag vet att jag kommer träffa åtminstone några av dem någon gång i framtiden igen, även om de är utspridda över hela världen. Men det är något fint med det också.