2 dagar kvar

2015-09-23 | 14:51:39 | Östafrika, förberedelser | Kommentarer (0)
Mellan den 25 september & 19 november när jag reser runt i Tanzania, Zambia & Malawi kommer jag förmodligen inte att uppdatera bloggen, utan istället kommer all uppdatering att ske på instagram. HÄR kan ni klicka för att följa min instagram via min hemsida.

AAAHH 2 dagar kvar!! Börjar bli rätt pirrig. Lite kalla fötter nästan. Men nu är det fan bara att köra!

Snart dags

2015-09-21 | 15:53:00 | Allmänt | Kommentarer (0)
Om 4 dagar lyfter mitt flyg mot landet Afrika. Testpackade allt igår, behöver planera om lite men allt gick i alla fall ner! Stadiga 20 kg som jag kommer släpa runt på i två månader.. Behöver även tvätta lite, ta ut pengar och lite annat smått och gott, men det krisar inte i alla fall! Känns skönt för nu kan jag fokusera lite på alla andra saker också, som att försöka hinna träffa alla. Så mycket att göra dom här dagarna, vore skönt med en riktig slapparkväll bara, får väl se vad som hinns med. :-)

Hade förövrigt en helt underbar helg. I fredags var jag hemma hos Malin för en myskväll, vi åt, tittade på idol, pratade och tog det lugnt. På lördagen åt jag lunch med mamma och pappa på stan för att på kvällen fira världens bästa Ida! Hon fyllde år i söndags och vi hade planerat med förfest och utgång. När schlagerbaren stängde traskade vi hemåt efter en klockren kväll och Love hämtade upp mig innan vi åkte hem och sov.

Bjussar på en gammal bild från min egen födelsedag när Ida bjöd på lunch ♥

Sånt där gottigt till frukost och mellis

2015-09-15 | 12:31:30 | Allmänt | Kommentarer (2)
Bananpannkakor med blåbär
Knäckemackor med keso, tomat och basilika
Chiapudding (kokosmjölk, chiafrön, kanel, vaniljsocker) med blåbär
Balansyoghurt med krossade linfrön, solrosfrön, pumpafrön, tranbär (brukar även slänga på lite kokos)

En dag i verkstaden på Stamo

2015-09-14 | 16:10:00 | Arkitektur, Miljö | Kommentarer (0)
Jag sitter ju på kontor dagarna i ända. I fredags var jag dock på fotouppdrag nere i verkstaden, som blev lite av ett studiebesök. Var helt slut i huvudet efter all information om alla olika processer för att tillverka en omrörare.

Should you volunteer in Africa?

2015-09-07 | 16:24:00 | Allmänt | Kommentarer (0)

Tycker att alla som är intresserade av volontärarbete i Afrika borde läsa länken ovan. Ett inlägg där det görs en jämförelse om vilket befolkningen och landet vinner mest på; att du reser runt som turist eller att du åker för att volontärarbeta.

Jag har själv övervägt att volontärarbeta igen nu när jag ska iväg, då det ju finns mängder av intressanta projekt. Insåg sedan att jag hellre vill lägga tiden på att resa runt istället. Stötte sedan på det här inlägget vilket faktiskt gav mig en hel del insikter.

Många länder i Afrika är de fattigaste i världen, men de är inte fattiga för att det inte har kommit tillräckligt med volontärer. Inlägget tar upp massor av välutvecklade anledningar till varför det är bättre att resa än att åka som volontär. Och såklart kan man åka som volontär till Afrika, men kanske öppnar inlägget upp för ett nytt tankesätt om man åker på en volontärresa. Västvärlden gör verkligen inte allt bäst.

Bilder från Ghana 2013 & Ghana/Togo 2014

19 dagar kvar

2015-09-06 | 18:29:00 | Östafrika, förberedelser | Kommentarer (0)
Det är 19 dagar kvar till avresa och jag har massor av jobb att hinna med utöver alla förberedelser inför själva resan. Försöker därför påbörja allt lite smått nu. Har börjat pricka av en hel del på inköpslistan. Vaccinationerna är klara. Försäkringen förlängd. Packlistan är klar. Behöver fixa visum snarast (typ imorgon). Det går att fixa vid gränserna vilket jag tänkt köra på, men när jag ska passera gränsen med tåg mellan Tanzania och Zambia så känns det skönt att processen är så avklarad som möjligt. Tänker att jag kommer vara trött och det kommer vara extremt mycket människor där. Ser verkligen fram emot tågresorna, men det är också det jag är mest nervös över. Tågresan med TAZARA train tar några dygn och kan bli rejält försenad. Kommer att dela hytt med andra, det kommer vara varmt, skumpigt och med begränsad access till toalett (överväger seriöst blöja). Samtidigt kommer jag förhoppningsvis få en inblick i det vardagliga livet hos lokalbefolkningen. Vi kommer åka förbi byar som inte kan nås på andra sätt. Vi kommer åka igenom Selous Game Reserve som är Afrikas näst största skyddade område med chans att få se bland annat zebror, elefanter och giraffer. Jag hoppas även på massor av fina möten med lokalbefolkningen.

Ett problem jag har just nu är att hitta kläder. Jag vill ha kläder som täcker knän och axlar för att respektera och inte åkalla mig massa onödig uppmärksamhet. Räcker ju att man är blond och vit. Det finns typ inte!!! Har lyckats hitta en kjol nu och det får nog räcka, kanske kan köpa på mig lite afrikanska kläder på plats :-) Har några tunna långbyxor och någon klänning som täcker knäna. Köpte den i Ghana, så det är väl passande men den sticker ut så extremt. Har även hittat mammas fladderbyxor som är mer än 20 år gamla. Har dessutom valt att resa med mammas gamla ryggsäck istället för min egen (mycket bättre kvalité på dom där gamla grejerna). Kommer se ut som att jag kommer direkt från tidigt 90-tal. Jaja, den största frågan jag har just nu är ändå hur jag ska packa mitt handbagage och få med mig kamerautrustningen..

Är så pepp!!!!!!

Har tittat på en hel del dokumentärer, bland annat "Livet är en tågresa" (finns ett avsnitt för Tanzania och ett för Zambia) och "På motorcykel genom Afrika". Låg i min säng med vattenmelon och tända ljus och bara peppade.

Att resa ensam

2015-09-03 | 09:04:00 | Östafrika, förberedelser | Kommentarer (0)

Min kropp består till hälften av röster som ropar KÖÖÖÖÖR och det andra hälften går åt motsatt håll och skriker NEEEEJ.

Jag har bokat en resa. Den 25 september kommer jag hoppa på planet som efter en mellanlandning i Etiopien tar mig till Kilimanjaro i Tanzania. Jag kommer börja med safari i 6 dagar där jag kommer få besöka Serengeti, Tarangire och Ngorongoro. Efter det är planen (hehe) att ta flyget till Dar Es Salaam, Tanzanias största stad. Där är tanken att jag ska hoppa på Tazara train för att slutligen komma till Zambia. Det är första delen av min planering. Målet i Zambia är framför allt Victoriafallen. Resan kommer att avslutas i Malawi med fokus Lake Malawi. Jag har en planering på två A4 men jag vet att den kommer att ändras efter vägen, så vi skippar den. Landar i Sverige ca 2 månader senare.

Jag känner mig kär. Ni vet pirret i magen, rädslan för att kasta sig ut i något nytt. Rädd för att allt ska krascha. Samtidigt njuter jag av det där suget. Av lyckorusen som kommer ibland. Jag är livrädd. Skitnervös. Superlycklig.

Jag vet att det finns risker, men jag kan inte missa det här. För den som är orolig, läs gärna länkarna nedanför (och gärna lite till). Afrika är världens näst största kontinent med hela 55 länder. Det är inte krig i varken Tanzania, Zambia eller Malawi.

Jaja, 3 veckor och en dag till avfärd!

Skiathos

2015-09-01 | 18:35:00 | Resebilder | Kommentarer (1)
Det var ett tag sen...  Men denna gången har jag faktiskt en ursäkt. Datorn blev sjuk och har därmed varit på service vilket tog lite längre tid än jag planerat, men nu verkar den fungera finfint! Skönt det, har en hel del grejer med företaget som jag behöver fixa! Tänkte kika in här och bjussa på en del greklandbilder!

I början av Augusti åkte Love, jag, Malin och Hobbe till Skiathos. Förberedde oss på arlanda!
Love tog en tupplur på flyget..
Framme!!!
Vi hängde en hel del vid poolen

Drack drinkar..

Hotellet
Utsikt från hotellet
Vi åt på mängder av mysiga restauranger. Typ denna
Malin o Hobbe ♥
Lite Mythos
Fest på balkongen. Typ alla nätter drack vi drinkar, lyssnade på musik och spelade spel på balkongen. Men vi kom faktiskt ut en natt, typ en av de roligaste kvällarna i mitt liv!
Middag!
Sitter på en brygga och tittar på Skiathos stad i skymningen
Hängde en del i baren på hotellet
Utflykt till Mandraki beach

Där promenaden ledde oss till detta
Här satt vi på stranden, kollade på solnedgången och åt medhavd kvällsmat

Vi åkte på båtutflykt till Skopelos och Alonissos.. Låg i fören och lyssnade på Mamma Mialåtarna..
Då blir man typ såhär lycklig
Stranden på Alonissios
Jag och Love var här för 2 år sedan (?) och passade på att besöka hotellet som vi bodde på då.
Hamnen i Skiathos

Love!
Soluppgång från balkongen på hotellet..
Grillkväll

Från vår enda riktiga utekväll när vi dansade tills benen inte orkade mer
Vi åkte till Koukounaries beach!
Åt glass, sov, lyssnade på podcasts, spelade strandtennis, tog strandpromenader. Alltså life

Stranden som låg nedanför den superbranta backen från hotellet

Vi avslutade vår sista kväll med att äta tapas (minisouvlaki, laxburgare, halloumi o.s.v.) till denna utsikt.
Under dessa fina lampor.

Hade en så himla fin vecka med dessa kära människor i Grekland. Så skönt med riktig sommar och att bara hänga, skratta och leva livet. Tror förövrigt vi har spelat typ en miljard omgångar med yatzi.. ♥